2019. december 31., kedd

Az évtized animéi [2010-2019]


Ez is eljött. Nem elég, hogy év vége, még egy évtizedtől is búcsúzunk... Még tavasszal arra gondoltam, hogy jó lenne összeszednem azokat az animéket, amik a legjobbak voltak. Először egy ilyen sima best of cuccot szerettem volna, amit minden évben elsütök már jó pár éve, viszont arra kellett jutnom, hogy az úgy édeskevés, hogy keressek pl. egy jó vígjátékot. Mikor ezer meg egy van. Így jött az, hogy szépen végignézegettem a listámat és kiválasztottam azokat, amik valamiért hatással voltak rám. Mindegy, hogy miért. Természetesen ez azt vonzotta magával, hogy azért nem csak 10/10-es cuccok lesznek, hanem esetleg gyengébbek, olyanok is, amik sosem kerültek be a kedvenceim közé, mégis valami maradandót sikerült adniuk. Jó, persze így is lesznek olyanok, amik a szívem csücskei, mindegy milyen rosszak és ki nem hagynám ezeket erről a listáról.



Nodame Cantabile: Finale
Saját bejegyzésem
Ha más nem, legalább az utolsó évada becsúszott ide ennek a gyöngyszemnek. A mai napig imádom, és ez volt az az anime, ami ráébresztett arra, hogy a komoly zene nem is annyira rossz és hogy imádom a zongora hangját. Ezért a két dologért örökké hálás leszek ennek a sorozatnak.

Fullmetal Alchemist: Brotherhood
Nem is tudom hol kezdjem. Mikor rájöttem, hogy létezik ez a változat is, nem csak a 2003-as (? - bocs lusta vagyok megnézni-), akkor valami megváltozott bennem. A mai napig az egyik legjobb sorozatnak tartom, tuti biztos, hogy elsők között ajánlanám, akik kérdeznek tőlem és az is egészen biztos, hogy sok másik animének is kellene egy "brotherhood" változat, mert ez megmutatta, nekem legalábbis, hogy ez ilyen jól is lehet csinálni.

Gintama
Kicsit talán csalás, mert ez már 2006-ban elkezdődött, de több évet futott ebben az évtizedben, mint az előzőben, szóval fogadjuk el. A Gintama egy egészen különleges helyet foglal el a szívemben a mai napig, szerintem, ha valaki megkérdezné, hogy melyik a kedven animém, akkor tuti ezt mondanám. Ebbe szinte minden megvan ahhoz, hogy felejthetetlen legyen. Bár emlékszem, hogy az első 10 rész nagyon nyögvenyelősen ment, már majdnem dobtam is, de hál istennek hogy nem tettem. Egyébként lefordítottam egy tumblr posztot, ami felsorol 10 okot, amiért nézni kell ezt a csodát, az teljesen jól összefoglalja az én indokaimat is.

Képtalálat a következőre: „kaichou wa maid-sama”
Kaichou wa Maid-sama!
Emlékszem, hogy ezt egyszer egy szilveszter estén kezdtem ledarálni, mikor épp nem mentem sehova. Azonnal instant szerelem lett ez az anime, azóta elolvastam a mangáját is, ami egyébként nagy szó, mert baromi lusta vagyon mangát olvasni, mindig csak elkezdem őket, de valahogy egynek sem jutok a végére :D A kis "becenevem" vagy "művésznevem" vagy aztán hívhatjuk bárminek is innen van, mivel annyira azonosulni tudtam a főszereplővel Misa-channal. Szerintem már csak ezért megérdemli, hogy itt legyen. Arról meg ne is beszéljünk, hogy Usui best boi evör.

Highschool of the Dead
Kicsit kakukktojás, mert azért nem tartom akkora jó animének, de hogy ennek is története van az is biztos. 2012-ben ismerkedtem meg vele, emlékszem, pont azelőtt, hogy Londoban utaztunk volna a sulival őszi szünetben. Egy délután alatt ledaráltam és ez volt az a pont, ahol megimádtam a zombi témájú dolgokat. Ez miatt. Noha nem nézem azóta sem agyba főbe őket, de tényleg megkedveltette velem a műfajt. Amiben amúgy semmi logika, mert egy fanservice parádé az egész :D És persze sosem tudom elfelejteni, hogy az openingje volt a csengőhangom éveken keresztül.

Chihayafuru
Mint mindennek, így természetesen ennek is története van. Baromi sokat vacilláltam, hogy belekezdjek-e, még most is emlékszem rá, hogy a számtech teremben szabadfoglalkozás alatt századszor is elolvastam az ismertetőjét, hogy mi legyen vele. Mint gondolhatjátok belekezdtem, és a rajongásom a mai napig töretlen, sőt boldogabb nem is lehetnék, hogy harmadik évadot kapott idén. Egyrészt minden meccset tűkön ülve izgulok végig még most is, Taichi még mindig a szívem csücske, hova tovább azt hiszem itt jöttem rá, hogy nagyon kedvelem a josei-t, mint műfajt.

Kuroko no Basket
Igen, igen, még mindig "sikertörténet". Ez sem világmegváltó, de az, hogy rájöttem, hogy még sem olyan szar sport a kosár, mint gondoltam, már fél siker, továbbá arra is rájöttem, hogy a sport animék sem olyan rosszak. Jó, azóta sem töröm össze magam, hogy azokat nézzem, de azért nem is zárkózom el tőlük teljesen.

Psycho-Pass
Saját bejegyzésem
Itt egyrészről borzalmasan szégyenlem a kis 15 éves fejemet, hogy volt amikor azt írtam valami szezonváró posztomba, hogy ezt tuti nem fogom soha megnézni, másrészt meg azért is szégyenlem magam, mert csak az op-ed páros miatt kezdtem el nézni. De milyen jól tettem legalább. Az egyik, ha nem a legjobb animének tartom az egész pályafutásom alatt, elképesztően látványos volt, plusz a világ, ami elénk tárt is megért egy misét. Azóta volt több próbálkozása is, igaz én csak a második évadot, valamint a legelső filmet néztem meg belőle, és én azokat is kedvelem még, de mióta kvázi kiírták Kougami és Akanét vagy legalábbis új főszereplőket adnak számomra értelmét vesztette az egész. Viszont az első évadot mindenképp ajánlom.

Kamisama Hajimemashita!
Saját bejegyzésem
A szívem csücske ez az anime, annak ellenére, hogy egyébként semmi extra. Nagyon kis vicces, imádom a karaktereket benne, Nanami sem egy veszett fejsze nyele, szóval számomra mindent megér, nagyon örülnék neki, ha kapna még folytatást, bár már tudom mi a vége, akkor is szívesen nézném.

Noragami
Saját bejegyzésem
Itt is van a másik szívem csücske anime. Nem a legjobb ez sem, de a mai napig fangörcsölni tudok ettől. Hihetetlenül örültem a második évadának, ahogy annak is, mikor olvastam a cikket arról, hogy folytatódik a manga. Most már csak arra lenne szükségem, hogy egy harmadik évadot is bejelentsenek. Félek attól, hogy nem fognak egyébként, pedig szerintem a sztori még a két évaddal is csak épphogy beindult volna, nekem a karakterek és a világ az, ami ellopta a szívem.

Ao Haru Ride
Saját bejegyzésem
Nem is tudom hol kezdjem. De mondjuk legyen az, hogy szerintem ez volt életem egyik legjobb adaptációja. Ha jól emlékszem, nagyjából olyan 14 fejezetet dolgozott fel a mangából, de azt olyan precizitással tette, hogy eldobtam tőle az agyam. Baromi jó volt benne minden, szinte szóról szóra azonos volt, valamint az érzéseket is nagyon jól átadta. Az már más kérdés, hogy jobb is, hogy tovább már nem nagyon ment, mert ami utána következett a mangában az kritikán aluli volt. 

Shigatsu wa Kimi no Uso
Saját bejegyzésem
Többek között a Nodame miatt kezdtem bele ebbe is, hiszen klasszikus zenével foglalkoztak benne, és semmiképp nem akartam kihagyni. Aztán hamar nagyon a szívemhez nőtt, igaz voltak benne nagyon fura dolgok, meg hülyeségek, de a mai napig tisztán emlékszem, hogy valamikor egy április közeli napon néztem meg az utolsó részt, és Kaori levele alatt végig bőgtem. 

Kiseijuu: Sei no Kakuritsu
Saját bejegyzésem
Kicsit talán nehezen indult a kapcsolatom ezzel az animével, főleg a hájp miatt vágtam bele, de itt is nagyon jól tettem. A karakterek ugyan nem tökéletesek és a történek sem 100%-os, de a témája, a kérdések, amik folyamatosan felmerülnek valami eszméletlen jók. Arról nem is beszélve, hogy már akkor is egy 20+ éves manga adaptációja volt, mégis még mindig tök aktuálisak voltak a témák, amik felmerültek benne.

Akatsuki no Yona
Saját bejegyzésem
Ha belegondolok, hogy én ezt egyébként majdnem dobtam úgy három rész után, most meg a legjobb animék közé sorolom az talán elmond valamit. Eszméletlenül szerethető karakterek, egy elég jó történet, amit néha jól megcsűrnek-csavarnak, a humor faktora sem rossz, és megkaptuk az egyik, ha nem a legjobb női főszereplőt, akivel én valaha találkoztam. Még most is hihetetlennek találom, hogy abból a kész szerencsétlenségből, hogy tudtak egy ilyen jó talpraesett nőt csinálni.

Shokugeki no Souma
Egyébként erről már lassan két éve íródik a bejegyzésem, csak aztán mindig jön egy új évad, én meg nem is igyekszem valamiért, hogy a végére érjek. Igazából kb. azért kezdtem bele, mert egész nagy volt a hájp körülötte, meg tetszett az első openingje, és arra is emlékszem, hogy minél jobban siettem, hogy felzárkózzak vele, mert már a harmadik évada is a küszöbön volt. Az első résztől kezdve egy borzasztó fun cuccnak gondoltam, de valamikor a második évad vége felé szerelmesedtem bele teljesen. Természetesen voltak hullámvölgyek így is, volt amikor jobban szerettem és volt olyan is, amikor kicsit untam, de a tény, hogy szerintem tök jól ki van találva az egész, az nem változott. Nyilván az egész iskola egy erős túlzás és azok is, amik benne vannak, de mégis jól ki van találva szerintem. Most be lett jelentve az ötödik évad is, ami már szerintem túlzás, ez így egy tökéletes lezárás lett volna, és ahogy olvastam innentől kissé le fog csúszni az egész. De így ez a négy évad szerintem nagyon jó.

Mob Psycho 100
Féltem belekezdeni, mert megmondom őszintén, nekem az One Punch Man azért nem a szívem csücske, nem valami nagy szám és attól féltem, tekintve, hogy ugyan az az alkotó, ez is hasonló lesz. Na, hát abszolút nem. Egy végtelenül imádnivaló dilis bagázs az egész, baromira tetszettek benne a képességek, könnyesre nevettem magam sokszor, ugyanakkor mégis volt egy mélysége is, amiket főleg főszereplőnk, Mob generált. Néha olyan mély gondolatmenetei voltak, hogy csak na. Történet van is, és nincs is, először inkább epizodikusabb, de szépen lassan összeérnek benne a szálak.

Boku dake ga Inai Machi
Saját bejegyzésem
Az első pillanattól kezdve az utolsóig imádtam ezt az animét. Egyszerűen lenyűgözött, hogy mennyire jól meg van csinálva, hogy hiába gyerekek a szereplők mégis milyen talpraesettek, a történet számomra nagyon jó volt, baromi jól átadta az érzelmeket, a krimi része engem teljesen be tudott csapni. Egyszerűen szerelem ez az anime számomra.

Zombieland Saga
Saját bejegyzésem
Ugyan ezt sem mondanám világmegváltónak, mégis a 2018-as év egyik kiemelkedő darabjának gondolom. Egyrészt ugye van a fentebb már említett zombi fétisem, valamint a MAPPA csinálta, úgyhogy úgy voltam vele, hogy ez rossz annyira nem lehet. Mondjuk mikor megláttam, hogy valami idolos cucc lesz, akkor azért úgy félig eltemettem és nem vártam tőle semmi jót, de olyan jó paródia kerekedett belőle, hogy csak na. A szereplőgárda is baromi színesre sikeredett, voltak benne nagyon jó számok is, szóval nekem ez egy olyan élmény lett, ami miatt úgy érzem, hogy helyet kaphat itt.

Araburu Kisetsu no Otome-domo yo
Saját bejegyzésem
Továbbra is fenntartom a "Kicsit vicces, kicsit komoly és kicsit merész is az egész" jellemzésemet róla. Számomra sikerült a shoujo műfajt újra felemelnie a hamvaiból és egy egészen új megvilágításból megmutatnia azt. Tök jó, hogy poénosabbra vették a hangulatot, ugyanakkor nem vesztek el a komoly kérdések sem.

Fruits Basket 1st Season
Ahogy az Araburunak, úgy ennek is sikerült újra reményt adnia nekem a shoujo műfajba. Megmondom őszintén, az eredeti változatot valószínűleg sosem néztem volna meg, konkrétan taszít, ahogyan az kinéz, de nagyon örülök, hogy újra elővették ezt a történetet. Egyszerűen az egésznek van egy olyan hangulata, ami miatt mindig úgy éreztem, hogy visszamentem az időben és valami olyat látok, amit még sosem. Imádtam a karaktereket is, legnagyobb meglepetésemre Tooru egy pillanatig nem volt irritáló annak ellenére, hogy ilyen kis butácska, annyira csupaszív az a lány, hogy sírni tudnák tőle. Arról nem is beszélve, hogy minden rész, mintha egy kis tanács lenne az élethez. Baromira örülök, hogy belekezdtem.

Számomra ez a történet leginkább Hana miatt volt emlékezetes, egyszerűen lenyűgözött és inspirált az, hogy mekkora életerő volt abban a nőben. Arról nem beszélve, hogy milyen jól nézett ki az egész, hogy mennyire tanulságos és, hogy mennyire megható volt az egész.

Koe no Katachi
Saját bejegyzésem
Talán azóta sem talált be annyira semmi, mint akkor ez. Egy borzasztó szép történetnek találom, ami megmutatja, hogy milyenek is tudnak lenni a gyerekek, hogy meg kell fontolnod, hogy kiket engedsz magad köré, hogy az élet senkinek sem könnyű, hogy mindig keressük a helyünket a világban. Az érzelmek nagyon jól átjönnek, sokszor kerülgeti a sírás az embert, a hangulata pedig teljesen magával ragadó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése